Charlotte Bouckaert

Charlotte Bouckaert studeerde sociologie, fotografie en volgde een postgraduaat in scenografie en performance. Ze begon haar artistieke praktijk met fotografie, maar ontwikkelde al snel een weerbarstige relatie met het stilstaande beeld. Vanuit de vraag of een foto zich ook performatief kan gedragen, zette ze de stap naar het maken van voorstellingen en performances. De afgelopen twintig jaar bouwde Bouckaert een beeldtaal uit op het raakvlak van beeldende kunst en live performance. Door beelden te ensceneren als veranderingsprocessen, nodigt ze haar publiek uit zich bewust te worden van de impact van hun eigen waarneming. Haar werk neemt uiteenlopende vormen aan: voorstellingen, installaties, performances en video’s. Charlotte Bouckaert is structureel verbonden aan Platform 0090, van waaruit ze verschillende van haar projecten ontwikkelt. Haar werk vertrekt vaak vanuit een fascinatie voor kunst en kunstenaars. In 11 SECONDS onderzocht ze hoe we naar kunst kijken; in You are an Object to me en THING vormt het stilleven uit de schilderkunst het vertrekpunt. Deze voorstellingen waren onder meer te zien bij STUK, KVS, Playground Festival, Theater aan Zee, de Brakke Grond, Théâtre de Gennevilliers (Parijs), Dasdas Theater (Istanbul), Kaap, Toneelhuis, Monty, C-TAKT Festival, CC De Spil, CC Gasthuis en CC Muze. Haar installaties en performances worden ook in museale contexten gepresenteerd, zoals THING (de museale versie van You are an Object to me), dat getoond werd in STUK (Playground), Ten Bogaerde Koksijde en Mu.Zee Oostende, en binnenkort ook in Design Museum Gent en KMSKA. In 2026 maakt Charlotte Bouckaert 2 nieuwe voorstellingen. In The More I See You (The More I Want You) (productie Bronks) creeëren 15- tot 18-jarigen op scène live zelfportretten, groepsfoto’s en snapshots. Bouckaert onderzoekt hoe jongeren zich presenteren voor de camera. Later dat jaar gaat I Never Looked Like That (Platform 0090 & KVS) in première, waarin ze zelf op scène staat en live foto’s van haar lichaam maakt; de voorstelling bevraagt hoe het vrouwelijk lichaam wordt gerepresenteerd en waargenomen. Samen vormen beide werken een tweeluik over identiteit, blik en representatie.

Ze creëert nu The Photographer Left, They Told the Truth, een drieluik van installatie- performances (BOX, HAND, PRINT) waarin beelden ontstaan, veranderen en bewegen. Het werk stelt de vraag of beelden ooit werkelijk tot stilstand komen, en zal o.a. worden getoond in de Ververij (Ronse), tijdens het Playground-festival (Leuven), in Kunsthal Gent en in de Brakke Grond (Amsterdam). Met haar multidisciplinaire praktijk wil Bouckaert het kijken bevragen en activeren: wat zien we en wat niet? Hoe kijken we en waarom? Het onverwachte en de verbeelding staan daarbij centraal. “De grootste vijand van het kijken is dat we denken dat we al weten waarnaar we kijken.”

www.charlottebouckaert.com