Samah Hijawi is een multimediale kunstenaar, schrijver, curator, performer, astrologe, verhalenverteller, onderzoeker, academicus, kok. Ongeacht de vorm waarin zij haar werk materialiseert, zijn haar projecten altijd diep geworteld in historische verhalen die gebruikt worden om ons hedendaagse leven opnieuw voor te stellen buiten de geradicaliseerde en gepolariseerde discours die ons leven vandaag de dag sturen. In haar recente project Kitchen. Table. onderzoekt ze de beweging van voedselpraktijken door de tijd en over geografieën heen, en het lichaam als een plek van voedselherinnering. Het onderzoek komt tot uiting in voedselkaart-posters en performatieve diners die de verhalen en spectaculaire migratietrails van planten, kruiden en specerijen in kaart brengen om de politiek van het voedsel op onze tafels te onthullen.
Naast het voedselonderzoek is er een doorlopend project genaamd The Aesthetics of the Political, een verkenning van hoe een politieke positie ingebed is in de esthetische keuzes in een kunstwerk. Dit onderzoek heeft zich gematerialiseerd in vele vormen (performances, podcasts, gecureerde programma's) en wordt ook ontwikkeld als een leerprogramma voor kunststudenten die zich met sociale en politieke kwesties bezighouden in hun werk.
Eerder werkte ze samen met Ola El-Khalidi en Diala Khasawneh in het oprichten van Makan Art Space (2003-2016), een onafhankelijk ruimte voor hedendaagse kunst in Amman. En samen met Shuruq Harb en Toleen Touq co-curreerde ze het platform The River has Two Banks (2012-2017), opgericht om de afstanden en nabijheden tussen Jordanië en Palestina te benadrukken.
Haar werk is getoond in KANAL Centre Pompidou Brussel, Vooruit Gent, AM Qattan Foundation Palestina, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Brussel, Museum M Leuven, The Hayward Gallery in Londen, BOZAR en Beursschouwburg in Brussel, Bureau Europa-Maastricht, MoMa en Apex Art - New York; Darat al Funun in Jordanië, en andere.