Ticketinfo

Grote zaal
Data
do 08 dec, 20:00
vr 09 dec, 20:00
Prijzen
Language no problem

Benjamin Verdonck / Toneelhuis

de tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg

After notallwhowanderarelost (2014) and Liedje voor Gigi (2018), Benjamin Verdonck has created a choreography for life-sized figures, an unusual planetarium made out of adhesive tape, strings and cardboard. 
‘Things’ have played an important role in Benjamin Verdonck’s theatre work for some time now. But whereas previously he acted as a sceneshifter who manipulated these objects, forms and planes and then gave them a voice, now it is the things that monopolize centre stage and contest the role of the actor. 

a diorama
of the entire world
a grand magic showbox

it is a sad song
about human beings and the things that surround them
although the moon
(which also plays a role)
remains quite indifferent to it all

oh! you shall see vat you shall see

Location Grote zaal
Data
Th 08 December, 20:00
Fr 09 December, 20:00
Buy tickets

© Kurt Van der Elst

Voorstelling

Benjamin Verdonck / Toneelhuis

de tijger eet de zebra en de vogel vliegt verschrikt weg
Een betoverende choreografie van levensgrote, bewegende objecten, vormen en vlakken.

Na notallwhowanderarelost (2014) en Liedje voor Gigi (2018) maakt Benjamin Verdonck een choreografie voor levensgrote figuren. Nadat de voorstelling aan de vooravond van de eerste lockdown noodgedwongen opgeborgen werd, volgt nu een wederopstanding, uitdijend naar alle kanten, woester en wilder om zich heen draaiend dan voorheen.

Benjamin Verdoncks theaterwerk geeft al langer een belangrijke rol aan ‘de dingen'. Maar waar hij voorheen de machinist was die de objecten, vormen en vlakken in beweging zette en vervolgens voor zich liet spreken, zijn het nu de dingen zelf die het hoofdtoneel opeisen en de acteur zijn rol betwisten.   

Beweging, kleur, muziek, materialiteit en licht haken zo op elkaar in, verworden tot een traag toongedicht. Vlakken en vormen verglijden en veranderen, in een betoverende choreografie van bewegende beelden waarin geen enkele figuur hetzelfde blijft.

"Zo mooi, en bij wijlen zo ontroerend."

Theaterkrant

een kijkkast 
van heel de wereld
een grote toverdoos

de voorstelling is een treurig lied
van de mens, de dingen en de dieren rondomrond
al blijft de maan
(die ook meedoet)

er behoorlijk onverschillig onder

oh! you shall see vat you shall see

"Een moedig experiment."

De Standaard
do 08 dec '22

vr 09 dec '22
Grote zaal
20:00 uur
Koop kaarten
Interview

“Het is werk dat je echt kan raken zoals je wil dat kunst je raakt. Je kan bijvoorbeeld door muziek getroffen worden zonder goed te weten waarom. Het kan je emotioneren op een manier die het begrip te boven gaat.” Lees hier het interview dat we met Benjamin maakten, over zijn werk en toekomstplannen. 

Achter de schermen

"De zes medespelers zijn zowel bedieners als bediendes van de objecten: ze trekken in de coulissen aan de touwen. Hierdoor is in een voorstelling waarbij geen mensen het podium betreden, de mens toch voelbaar. (...) Er geen perfecte herhaling mogelijk en zo zal de reis altijd dat tikje anders verlopen. De muziekpartituur kan anders gespeeld worden, er is ruimte voor het moment. De grilligheid verraadt menselijkheid."

Lees hier een reflectie op het maakproces, geschreven door Edith Cassiers. 

Kroongetuige

Naar aanleiding van ons 40-jarig jubileum vertelde Benjamin als Kroongetuige over zijn ontwikkeling als maker, en over zijn ervaringen met de Brakke Grond. Bekijk of lees het portret!

Credits
Van Benjamin Verdonck, Lucas van Haesbroeck
Geluidsontwerp Lieven Stockx
Dramaturgie Sven Roofhooft, Leen Hammenecker
Machinisten Brian Doms, Diederik Suykens, Friedemann Koch, Lies Van Looc, Maarten Dockx, Ward Van Den Bossche
Lichtontwerp Lucas van Haesbroeck
Technisch productieleider Diederik Suykens
Productie Toneelhuis
Coproductie Theaterfestival Boulevard
Met de steun van Tax shelter maatregel v/d Belgische Federale Overhuid, Casa Kafka Pictures Tax Shelter