Ticketinfo

Tuinzaal
Data
ma 01 dec, 00:00
di 02 dec, 00:00
wo 03 dec, 00:00
do 04 dec, 00:00
vr 05 dec, 00:00
Prijzen

Kim Snauwaert

Miss Sympathy

Through this development phase, Kim Snauwaert wants to explore her position within hyper-personal theatre. Her work is often personal in nature, and although she does not want to abandon this, she continues to search for theatrical forms that can share the personal and make it relevant to an audience. For some time now, she has had a desire to create a performance about her sister, who grew up in a problematic family situation.

In the essay De Tranen van Diderot (Etcetera), Charlotte De Somviele describes a trend in contemporary theatre whereby creators are increasingly presenting hyper-personal performances without any mediation in form or acting. She points to performances that are merely personal testimonies of suffering or trauma, whose impact on the audience is often overestimated. In this context, the spectator risks being reduced to a silent witness.

During this phase, Snauwaert wants to explore how she, as a creator, can deal with these tensions. How do you avoid sentimentality in a personal performance? How does she position herself within this type of work, and how much of herself can or should she reveal? How do you take the viewer out of a purely passive role without losing the personal narrative?
Snauwaert wants to explore this through thorough formal research, in which her sister's story serves as the backbone.

Location Tuinzaal
Data
Mo 01 December, 00:00
Tu 02 December, 00:00
We 03 December, 00:00
Th 04 December, 00:00
Fr 05 December, 00:00

Kim Snauwaert

Miss Sympathy

©

Residentie

Kim Snauwaert

Miss Sympathy
Via deze ontwikkelingsfase wil ik graag onderzoeken wat mijn positie is binnen het hyperpersoonlijk theater

Kim Snauwaert wil via deze ontwikkelingsfase onderzoeken wat haar positie is binnen het hyperpersoonlijk theater. Haar werk is vaak persoonlijk van aard, en hoewel ze daar niet van wil afstappen, blijft ze zoeken naar theatrale vormen die het persoonlijke kunnen delen én relevant maken voor een publiek. Al geruime tijd leeft bij haar het verlangen om een voorstelling te maken rond haar zus, die is opgegroeid in een problematische gezinssituatie.

In het essay De Tranen van Diderot (Etcetera) beschrijft Charlotte De Somviele een tendens in het hedendaagse theater waarbij makers steeds vaker hyperpersoonlijke voorstellingen brengen, zonder enige bemiddeling in vorm of spel. Ze wijst op voorstellingen die een loutere, persoonlijke getuigenis zijn van leed of trauma, waarvan de impact op het publiek vaak wordt overschat. In die context dreigt de toeschouwer gereduceerd te worden tot een stille getuige.

Tijdens deze fase wil Snauwaert onderzoeken hoe zij als maker met deze spanningen kan omgaan. Hoe vermijd je sentimentaliteit in een persoonlijke voorstelling? Hoe positioneert zij zichzelf binnen dit type werk, en hoeveel van haarzelf mag of moet er doorschemeren? Hoe haal je de kijker uit de louter passieve rol, zonder het persoonlijke narratief te verliezen?
Snauwaert wil dit onderzoeken via een doorgedreven vormonderzoek, waarin het verhaal van haar zus als ruggengraat fungeert.

ma 01 dec '25

vr 05 dec '25
Tuinzaal
Een gids door ons programma

We hebben verschillende routes ontwikkeld om ons programma te ontdekken. Deze expositie valt onder BLIK OP NU. Hierin laten we je kennismaken met kunstenaars die vernieuwende vormen aanwenden. Benieuwd naar meer informatie over onze programmalijnen? Klik hier!