Ticketinfo

gratis

de Brakke Grond
Data
do 31 okt, 19:00 — 22:00
vr 01 nov, 12:00 — 22:00
za 02 nov, 19:00 — 01:30
zo 03 nov, 12:00 — 17:00
ma 04 nov, 12:00 — 17:00
di 05 nov, 12:00 — 17:00
wo 06 nov, 12:00 — 17:00
do 07 nov, 12:00 — 22:00
vr 08 nov, 12:00 — 17:00
Prijzen
Language no problem
Expositie

Transformatie

During the Dutch premiere week of Stef Van Looveren's performance CONFESSIONS, and as part of  Museumnacht Amsterdam 2024, de Brakke Grond presents sculptural works by Stef Van Looveren and Julia Tröscher in the Witte Zaal. These multidisciplinary artists both explore themes of transformation, identity, and the power of narrative. Their works embody an ongoing dialogue between the personal and the collective, the intimate and the technological, offering reflections on how we perceive and shape ourselves and our surroundings. The works invite contemplation on the influence of technology on our lives and how we construct our identities in an ever-evolving world.

Stef van Looveren, ONUS.

Stef Van Looveren's ONUS explores the impact of the internet on the queer community, with a focus on transgender experiences. Before the internet, representation was limited to films and magazines; now it provides a space for self-expression, comfort and practical advice. Van Looveren highlights the fusion of technology and intimacy, subverting taboos around gender and sexuality with their work. ONUS is reminiscent of an abstract self-portrait that combines religious imagery, liturgical objects, piercings and sex toys. The silver face invites the viewer to kneel before the work and view it from different perspectives, with the star of Bethlehem on the back referring to a deeper spiritual quest. Kneeling before this silver face with calm, proud and determined expression is symbolic, a submissive movement that carries both a religious, and an intimate and sexual connotation from the Internet environment.

Julia Tröscher, Yes/Emotion There was a Never, there was Yes

Julia Tröscher's works Yes/Emotion (2023) and There was a Never, there was Yes (2023) explore the complex connections between personal genealogies and cosmic creation. In the video installation, the viewer follows a ceramic fish that travels from hand to hand, symbolically connecting mothers, grandmothers and daughters. The fish acts as a metaphor for both the origin of the universe and the artist's personal origins. Intimate memories are poetically interwoven with larger ecological and historical narratives.

The sculptural bench, inspired by the banks along the river in Mainz where the work was first shown, invites the audience to sit and contemplate the transitions between past, present and future. In these works, Tröscher addresses themes of marine life, technology and intergenerational relationships, evoking a profound reflection on how we relate to both our environment and each other.

 

Location de Brakke Grond
Data
Th 31 October, 19:00 - 22:00
Fr 01 November, 12:00 - 22:00
Sa 02 November, 19:00 - 01:30
Su 03 November, 12:00 - 17:00
Mo 04 November, 12:00 - 17:00
Tu 05 November, 12:00 - 17:00
We 06 November, 12:00 - 17:00
Th 07 November, 12:00 - 22:00
Fr 08 November, 12:00 - 17:00

©

Expositie

Transformatie

Werken die ons uitnodigen om na te denken over de manier waarop technologie ons leven beïnvloedt.

Tijdens de Nederlandse premièreweek van Stef Van Looverens performance Confessions, en in het kader van Museumnacht 2024 presenteert de Brakke Grond sculpturaal werk van Stef Van Looveren en Julia Tröscher in de Witte zaal. De multidisciplinaire kunstenaars onderzoeken beide de thema’s transformatie, identiteit en de kracht van narratief. Deze werken belichamen een voortdurende dialoog tussen het persoonlijke en het collectieve, het intieme en het technologische, en bieden een reflectie op de manier waarop we onszelf en onze omgeving ervaren en vormgeven. De werken nodigen uit om na te denken over de manier waarop technologie ons leven beïnvloedt, en hoe wij onze identiteit vormgeven in een steeds veranderende wereld.

Stef van Looveren, ONUS.

Stef Van Looveren's ONUS (2023) onderzoekt de transformerende kracht van het internet binnen de queer gemeenschap, met bijzondere aandacht voor de ervaringen van mensen met een transgender identiteit. Voor de komst van het internet was deze gemeenschap grotendeels afhankelijk van niet zelfgekozen, en onvolledige vormen van representatie in bijvoorbeeld films en tijdschriften. Het internet biedt een meer open en zorgzame ruimte waarin genderidentiteit vrijer kan worden verkend, en mensen van zichzelf kunnen laten horen die in traditionele media enkel ruimte kregen als lezer of luisteraar. Het internet is een plek waar je op elk moment terecht kunt voor troost en aanmoediging, maar ook voor praktisch advies. Zo biedt het internet steun aan mensen met een transgenderidentiteit in het overleven in een heteroseksistische maatschappij. Van Looveren richt zich op de dynamiek van de hedendaagse online wereld, waar twee traditioneel tegengestelde gebieden - nieuwe technologieën en intimiteit - steeds meer met elkaar verweven raken. Door met hun lichaam te werken, ondermijnt deze non-binaire kunstenaar de taboes rond gender en seksualiteit.

Met ONUS speelt Van Looveren in op de complexiteit van zelftransformatie. Dit object doet denken aan een abstract zelfportret, dat bij nadere inspectie religieuze beelden, liturgische objecten en instrumenten uit de Passie van Christus combineert met piercings en seksspeeltjes. Het zilveren gezicht nodigt de toeschouwer uit om voor het werk te knielen en het van verschillende perspectieven te bekijken, waarbij de Ster van Bethlehem op de achterkant verwijst naar een diepere spirituele zoektocht. Het knielen voor dit zilveren gezicht met kalme, trotse en vastberaden uitdrukking is symbolisch, een onderdanige beweging die zowel een religieuze, als een intieme en seksuele connotatie uit de internetomgeving in zich draagt. 

CONFESSIONS
Een aantal van de sculpturale objecten uit Van Looveren’s CONFESSIONS zullen na de performance ook te zien zijn in de Witte zaal.

Julia Tröscher, Yes/Emotion There was a Never, there was Yes

Julia Tröscher's werk beweegt zich tussen verschillende dimensies van het menselijke en meer-dan-menselijke leven, en onderzoekt de verbanden tussen individuele genealogieën en kosmische creatie. In de video-installatie There was a Never, there was Yes (2023) volgt de kijker een keramische vis die van hand tot hand reist, en zo moeders, grootmoeders en dochters met elkaar verbindt. De vis fungeert als metafoor voor zowel de oorsprong van het universum als die van de kunstenaar zelf. Door middel van poëtische beelden worden intieme herinneringen verweven met grotere ecologische en historische narratieven.

Yes/Emotion (2023) een sculpturale bank, geïnspireerd op de banken aan de oevers van de rivier in Mainz, waar het werk voor het eerst werd tentoongesteld, nodigt het publiek uit om plaats te nemen en de overgangen tussen heden, verleden en toekomst te overdenken. In deze werken van Tröscher worden thema’s zoals het leven in de zee, communicatie via technologie en intergenerationele relaties behandeld, waardoor een diepgaande reflectie ontstaat op de manieren waarop we ons verhouden tot onze omgeving en elkaar.

do 31 okt '24

vr 08 nov '24
de Brakke Grond
gratis
Gratis Toegang
Openingstijden

31-10: 19 - 22 uur
01-11: 12 - 22 uur
02-11: 19- 01:30 uur 
03-11: 12 - 17 uur
04.11: 12 - 17 uur
05.11: 12 - 17 uur
06-11: 12 - 17 uur
07-11: 12 - 22 uur
08-11: 12- 17 uur

Museumnacht

Tijdens Museumnacht is de expositie ook te bekijken met een Museumnachtticket.