Ticketinfo

Rode zaal
Data
do 18 nov, 20:00 — 22:44
Prijzen
Language no problem
Koop kaarten

IDFA Meets Narges Mohammadi: Wild Relatives

Narges Mohammadi

The Global Seed Vault on the Norwegian island of Spitsbergen, deep in the Arctic permafrost, contains seeds from all over the world as a backup should a disaster occur. Everywhere in the world, local varieties are gradually being squeezed out by enhanced varieties, so these “heritage” seeds are now being kept in a vault. Wild Relatives traces the long and tortuous path that the Lebanese seeds in this “doomsday vault” took before being re-sown in the Lebanon’s Beqaa Valley.

The seeds had long distances to travel, and so too do the people, often migrants, who work with them. Refugee Syrian women tend to the crops in the fields run by the International Center for Agriculture Research, which in 2012 had to relocate to Lebanon from Aleppo due to the war in Syria. Youssef, a Lebanese farmer, now rents out his land as a camp for Syrian refugees, because “the refugee business is more profitable than agriculture.” And so the journey taken by the seeds exposes the tensions between industry and biodiversity, and between state and individual.

In this programme, artist Narges Mohammadi brings context to Wild Relatives with an evening of written, spoken and musical interventions.

Location Rode zaal
Data
Th 18 November, 20:00 - 22:44
Buy tickets

©

Gesprek

IDFA Meets Narges Mohammadi: Wild Relatives

Narges Mohammadi
Kunstenaar Narges Mohammadi geeft context aan de film Wild Relatives met geschreven, gesproken en muzikale onderbrekingen.

Diep in de Arctische permafrost, in de Global Seed Vault op Spitsbergen, zijn zaden van over de hele wereld opgeslagen als back-up voor een ramp. Omdat lokale variëteiten wereldwijd gestaag worden verdrongen door veredelde soorten, worden deze erfgoedzaden nu in een kluis bewaard om te voorkomen dat ze uitsterven. Wild Relatives volgt de lange, moeizame weg die oorspronkelijke zaden uit Libanon afleggen om vanuit deze ‘doomsday vault’ te kunnen worden teruggezaaid in de Bekavallei.

Niet alleen de zaden leggen lange afstanden af, ook de mensen die ermee werken zijn vaak migrant. Gevluchte Syrische vrouwen verzorgen de gewassen op de velden van ICARDA. Dit internationale landbouwonderzoekscentrum moest vanwege de oorlog in Syrië in 2012 vanuit Aleppo verhuizen naar Libanon. Youssef is een Libanese boer die nu zijn land verhuurt als kamp voor Syrische vluchtelingen, want “de vluchtelingenbusiness is winstgevender dan de landbouw”. De reis van de zaden legt zo niet alleen de spanningen bloot tussen industrie en biodiversiteit, maar ook tussen staat en individu.

In dit gesprek geeft de filmmaker zelf context aan de film.

do 18 nov '21
Rode zaal
Kaartverkoop via IDFA
Koop kaarten
IDFA

Dit programma is onderdeel van IDFA. Klik hier voor meer informatie over dit festival.