Interview 
28 mei 2025

Tussen praktijk en prefiguratie

In gesprek met Level Five (rori)

In gesprek met Paula Rodríguez Sardiñas vertelt rori, co-coördinator van deelnemende coöperatieve Level Five, over hoe collectief werken botst, schuurt, groeit – en waarom precies dáár iets waardevols ontstaat.

Voor haar dertigste verjaardag, ruilt het Curatorial Programme van De Appel de traditionele curator in voor een samenwerking tussen verschillende internationale collectieven. Samen brengen ze een meerstemmige praktijk naar voren, die cureren herdenkt als gedeeld organiseren, zorg dragen en samen bouwen. De Brakke Grond steunt de deelname van het Brusselse Level Five om internationale kennisuitwisseling mede mogelijk te maken en het netwerk van kunstenaarscollectieven te ondersteunen. In gesprek met Paula Rodríguez Sardiñas vertelt rori, co-coördinator van het deelnemende coöperatieve Level Five, over hoe collectief werken botst, schuurt, groeit – en waarom precies dáár iets waardevols ontstaat.

Door Paula Rodríguez Sardiñas

---

 

De dertigste editie van het Curatorial Programme van De Appel is een buitenbeentje. Niet enkel is het programma dit jaar een gezamenlijke inspanning van De Appel, het Lumbung Practice Temporary Master Programme (Sandberg Instituut, Amsterdam) en het Collective Study Programme (Gudskul, Jakarta), maar zijn de deelnemers geen curatoren in de traditionele zin. Waar tot nu toe het programma zich voornamelijk richtte op het samenbrengen van individuele tentoonstellingsmakers, verwelkomt het dit jaar dash (-), Biquini Wax, Papaya Kuir en Level Five, vier collectieven die trachten nieuwe structuren te creëren waarin kunstenaars kunnen werken en uitwisselen met zowel elkaar als de gemeenschappen waar ze zijn ingebed. 

Dat deze atypische benadering van het programma tot een eveneens atypisch resultaat leidt, is geen verrassing. In plaats van hun residentie te bekronen met een tentoonstelling, zullen de deelnemende collectieven — samengebracht onder de naam damdam — een ​​uitgebreid, acht dagen durend publieksprogramma presenteren, getiteld Harvest Festival. Dit zal plaatsvinden op vijf verschillende locaties en omvat een breed scala aan media, zoals installaties, panemaillinmaills en filmvertoningen, maar ook spellen, een clandestiene treinreis en workshops. 

In de aanloop naar Harvest Festival, spreek ik, rori, co-coördinator van de Brusselse coöperatieve Level Five, over het ontstaan van de coöperatieve en hun deelname aan het Curatorial Programme. Level Fives deelname aan het programma wordt gesteund door de Brakke Grond om de inter-nationale kennisuitwisseling mede mogelijk te maken en het netwerk van kunstenaarscollectieven te ondersteunen.

Een oefening in utopisch denken

Level Five ontstond in 2019 op initiatief van een tachtigtal kunstenaars die het jaar voordien uit hun studio’s werden gedwongen. Op de vijfde verdieping van het Brussels werkloosheidskantoor zette de organisatie haar doelstelling scherp: een nieuwe vorm van kunstenaarschap voorstellen dat niet teert op competitie, maar op wederzijdse ondersteuning. Anno 2025 huisvest Level Five zo'n 120 kunstenaars in drie gebouwen verspreid over de Belgische hoofdstad. “Alle kunstenaars hebben een studioruimte waarin ze aan hun eigen projecten werken,” vertelt co-coördinator rori. “Daarnaast dragen ze elk bij aan het overkoepelende project, Level Five als coöperatieve.” 

Deze bijdragen nemen een veelheid van vormen aan, van feedback en technische ondersteuning tot financiële hulp. Een duidelijk voorbeeld hiervan zijn de initiatieven die op poten werden gezet tijdens de COVID-19 pandemie. “De pandemie maakte de precariteit van het kunstenaarsberoep heel helder,” bemerkt rori. “De meeste kunstenaars berusten niet op kunst als bron van inkomen, maar hebben verschillende jobs in de horeca, het onderwijs of werken in opdracht, allemaal inkomsten die toen verdwenen. Bij het zien van deze onstabiliteit hebben we de kunstenaars zo goed mogelijk proberen te helpen. Zo hebben we een rapport geschreven over de situatie van kunstenaars in Brussel, maar ook een CareWeb opgezet, een fonds waarop de makers die het financieel moeilijk hadden, beroep konden doen.” 

rori’s voorbeelden leggen het hart van de organisatie bloot: empathie en gemeenschapsgevoel koppelen aan concrete, praktische acties. Dit geldt ook voor het onderhoud van de studio’s. rori blikt terug op de start-vergaderingen van de ontluikende community: “Een van de eerste vragen die we onszelf stelden was ‘Wie gaat het toilet schoonmaken?’. Vanaf het begin hadden we het dus eigenlijk over de basis, de reproductieve arbeid die ervoor zorgt dat de ruimte iedere dag weer bruikbaar is.”

“Wie gaat het toilet schoonmaken?’. Vanaf het begin hadden we het dus eigenlijk over de basis, de reproductieve arbeid die ervoor zorgt dat de ruimte iedere dag weer bruikbaar is.”

rori, Level Five

Hoe kom je dan tot een antwoord op die cruciale vraag? Kan je überhaupt tot gedragen besluiten komen met honderd mensen? rori legt uit: “Momenteel hebben we geen vast systeem om beslissingen te nemen. We schipperen soms tussen iets vastzetten in een procedure of iets lossers benaderen. Wat wel een constante is, is dat we doorheen de beslissingen het gesprek open houden. Soms is het vertrouwen even kwijt, maar, zolang we de ruimte openlaten om te corrigeren, groeit het weer.” Deze open benadering is, aldus rori, een van de troeven van de coöperatieve: “Volgens mij voelen veel mensen zich geëngageerd met Level Five, net omdat het nog niet helemaal vaststaat. Je kunt je stem laten horen en zelf ideeën inbrengen. Het is best wel een kracht als je jezelf de hele tijd kan heruitvinden en dat mensen hun gedachten erin kunnen brengen.”   

Level Five is een voortdurend work in progress, een speelruimte waar je als lid zowel op kunt terugvallen,  maar ook mee vormgeeft. “We maken Level Five iedere dag in de wereld zoals die nu is.” legt rori uit “En misschien kan het een voorbode of een repetitie zijn van hoe we als kunstenaars zouden kunnen leven in een gemeenschap en buiten de markt en subsidie gestuurde kunstwereld. Het is een oefening waar we iedere dag op moeten terugkeren.” En het is in dat terugkeren dat Level Five vorm krijgt. 

“Volgens mij voelen veel mensen zich geëngageerd met Level Five, net omdat het nog niet helemaal vaststaat. Je kunt je stem laten horen en zelf ideeën inbrengen."

rori

Harvest Festival — Wat wordt er geoogst?

Men kan zich afvragen wat de deelname van Level Five aan het Curatorial Programme precies betekent: Wat heeft een coöperatie immers met curatorschap te maken? Het antwoord ligt in een verruiming van de betekenis van cureren. “Level Five ‘cureert’ als je cureren ziet als het creëren van omgevingen waarin dingen besproken, herbedacht of voorgesteld kunnen worden,” legt rori uit. Daarnaast stelt deze dertigste editie de inherent collectieve lumbung-praktijk centraal — een systeem van gedeeld eigenaarschap waarin middelen collectief worden beheerd, met als doel het welzijn van de gehele gemeenschap te bevorderen. De deelnemers aan het Curatorial Programme worden dit jaar dan ook ondergedompeld in deze praktijk van collectieve uitwisseling en samenwerking.

“We zijn met 25 naar Indonesië gegaan op uitnodiging van de Gudskul in Jakarta, waar we ook vergezeld werden door andere collectieven uit verschillende delen van Indonesië.” vertelt rori. “In de dagen die volgden hebben we uitgewisseld over waar we elk van onze respectievelijke collectieven mee bezig zijn.” Dit stelde de groep in staat om hun verschillende middelen te bundelen in een zogenaamde resource map. “Het is belangrijk om te weten waar anderen mee bezig zijn en te zien op welke manieren wij daardoor geïnspireerd kunnen worden.” legt rori uit. Zelf was hen in het bijzonder geboeid door Pasir Putih een kunstenaarscollectief uit Lombok dat deel is van een boerencoöperatie en op die manier ook los van de kunsten deel uitmaakt van de bredere gemeenschap, maar ook door verschillende collectieven die een economisch draagvlak creëren voor hun leden door ze aan derden te koppelen, een model dat rori ook graag bij Level Five uit wilt werken. 

Deze inzichten vormen de kern van het Harvest Festival. “Harvest is eigenlijk een vorm van notities nemen die je in staat stelt om de hoogte te nemen van een proces.” legt rori uit. “Met het Harvest Festival brengen we de 'notities' van alle damdam leden samen, niet om een eindproduct te etaleren, maar om alles wat tot nog toe gebeurd is te vieren en aan te vullen met nieuwe inzichten.” 

Deze ‘notities’ zijn deels ondergebracht in verschillende thematische werkgroepen, namelijk gemeenschap, land, economie, print, publiceren, pedagogiek, documenteren en archief. rori maakt zelf deel uit van de werkgroep land. Deze organiseert een dag rond het thema ‘collectief eigendom’, waarvoor verschillende experten zijn uitgenodigd  (waaronder Karin Christof, Natasha Hulst en Mathijs van de Sande) een leesgroep zal worden gehouden door de Zapatismo Study Group, en een vertoning zal plaatsvinden van Direct Action (2024) van Guillaume Cailleau en Ben Russell. De dag wordt echter niet gezien als een doel an sich, legt rori uit, maar is een startpunt voor het komende jaar: “We proberen een soort collectieve samenkomst te organiseren waarin de ideeën van de sprekers meer een gezamenlijk gesprek met het publiek worden.”

“Hoe kunnen we een model van collectief eigendom verzinnen waarin we dus voor de lange termijn een plek beschikbaar kunnen stellen voor artistiek werk?”

rori

Naast de bijdragen in de werkgroepen nemen de deelnemende collectieven elk een eigen set vragen mee naar het Harvest Festival – vragen die vertrekken vanuit hun praktijk, maar die ook breder reflecteren op de uitdagingen van collectief werken. “Hoe run je een projectruimte op een collectieve manier?” vraagt rori. “Dus niet alleen als een plek waar één iemand hun werk toont, maar een ruimte die zelf collectiviteit genereert.” Het gaat hier om meer dan logistieke samenwerking; het is een zoektocht naar een gedeelde curatie. Level Five’s tweede vraag stelt de heikele kwestie van duurzame atelierruimtes centraal. “De plekken waar we nu zitten, die zijn allemaal tijdelijke invullingen,” legt rori uit “Hoe kunnen we een model van collectief eigendom verzinnen waarin we dus voor de lange termijn een plek beschikbaar kunnen stellen voor artistiek werk?” Ten slotte schuift Level Five ook het vraagstuk van interne documenten naar vormen. Elke organisatie heeft een eigen draaiboek of code of conduct, maar zou het niet productief zijn om die van meerdere collectieven naast elkaar te leggen? rori: “We willen graag onze collaboration guidelines als een doorlopend proces zien en ze dus ook openlijk bespreken zodat ze kunnen vernieuwen, ook tijdens het Harvest Festival.”

"Want als je niet met conflict kunt omgaan, heb je geen collectief.” Het draait om aandacht, luisteren en blijven bewegen, zelfs als het moeilijk wordt. “

rori

Conflict als zorgzaamheid

Bijzonder aan roris visie van collectiviteit is dat hen het niet ziet als een vanzelfsprekend proces, maar als iets dat toewijding en inzet eist van alle betrokkenen. Meer nog, hen lijkt zich erg bewust van de fricties die voortkomen uit het samenbrengen van grote groepen mensen. Deze fricties moeten echter niet geschuwd worden, stelt rori, maar geven net de wederzijdse zorg en verantwoordelijkheid binnen de collectieve werking weer. “Vriendschap ondanks conflict, ondanks dat je het niet eens bent — dat is collectiviteit. Want als je niet met conflict kunt omgaan, heb je geen collectief.” Het draait om aandacht, luisteren en blijven bewegen, zelfs als het moeilijk wordt. “Je zoekt samen naar een manier om verder te gaan, zonder dat iedereen op zijn strepen gaat staan.” Dat vraagt volharding, zegt rori, maar het levert ook iets op wat je in je eentje niet kunt bereiken. “Het is zwaar werk, maar het tilt je ook naar een ander niveau. En dat is misschien precies wat dit festival mogelijk maakt.”

damdam Harvest Festival, loopt van 28 mei 2025 tot 6 juni 2025 voor een volledig programma, zie hier.  

Te zien in De Appel, Tetterode, GROND, Voedselpark, Sandberg Instituut. 

De Brakke Grond ondersteund Level Five in hun deelname aan het Curatorial Programme van De Appel,