In gesprek met | Oriana Ikomo, Affaire en Emma Hessels
I.s.m. VI.BE en Cinetol
(v.l.n.r.) Emma Hessels door Alex Schuurbiers, Affaire door Bob Jeusette, Oriana Ikomo door AGNESKA
Chantal Tolen ging in gesprek met Oriana Ikomo, Affaire en Emma Hessels in de aanloop naar Sound Track Minifest op 21 februari. Van 19 t/m 23 februari zijn zij in residentie bij de Brakke Grond.
Oriana Ikomo
Oriana Ikomo is een muzikant en performer uit Brussel. Met haar betoverende stem neemt ze je mee op een reis vol mystiek, liefde, zelfacceptatie en black pride. Ikomo is een veelzijdig artiest die genres vloeiend in elkaar laat overvloeien, met invloeden uit R&B, gospel, ambient, jazz, elektronica en pop.
Hoe was het om mee te doen aan Sound Track en te winnen?
“Ik ben niet zo van wedstrijden, maar Sound Track voelde anders. Het ging echt om de evolutie van mijn project en de ondersteuning die je krijgt. Ik was super blij om bij de laureaten te zijn. Sinds ik heb gewonnen, heb ik er enorm veel aan gehad – technisch, voor mijn livesets, maar ook qua exposure. De Belgische muziekscene kijkt naar je, en dat brengt nieuwe kansen. Ik heb bijvoorbeeld op veel festivals gespeeld afgelopen zomer. Hopelijk kan ik daar ooit met een full band staan. Voordat ik meedeed aan Sound Track had ik al vijf muzikanten bij me, maar tijdens die ervaring zijn daar een aantal veranderingen in gekomen. Ik voelde dat ik muzikaal nog verder kan groeien. Ik ben echt super blij met de band waarmee ik nu speel, die ook mee zal komen op residentie. Het zijn echt close vrienden van mij die ik al heel lang ken, dus het voelt een beetje als met familie op stap zijn. Het geeft mij ook een fijn en veilig gevoel om met ze samen te werken.
Op welke gebieden zou je je nog verder muzikaal willen ontwikkelen? Heb je daar plannen voor tijdens je residentie? Ik ben net begonnen met nieuwe muziek en wil tijdens mijn residentie niet alleen verder uitwerken, maar voor het eerst ook mijn muzikanten betrekken bij het creatieve proces. Normaal componeer ik alles alleen en werk ik pas later met anderen samen, maar ik wil mijn sound opentrekken en meer experimenteren met input van anderen.
Mijn pianist is een geweldige jazzmuzikant, en het lijkt me interessant om meer neo-soul en jazz in mijn muziek te verwerken. Ik merk dat ik in een routine kom en meer prikkels nodig heb om uit mijn comfortzone te stappen. Dat proces ben ik al gestart bij THE HEALING, maar ik wil er nog verder in groeien en mezelf als artiest blijven ontwikkelen. Ik wil hier echt op focussen tijdens de residentie.
Je hebt een druk jaar achter de rug met de tour en de release van je EP 'THE HEALING'. Waar gaat die over? “Mijn eerste EP, THE LOVE I HAD, was een verwerkingsproces; ik moest gewoon praten over mijn gevoelens. THE HEALING gaat over wat er gebeurt ná die verwerking. Het is een soort vervolg, hoe voel je je nadat je trauma’s en van alles hebt meegemaakt in uw leven? Ik werk graag in thema’s en projectmatig – dat voelt sustainable. Ik werk gewoon aan wat ik op dat moment voel, niet gericht op singles, maar op wat ik zelf wil vertellen.’’
Kunnen we nog iets speciaals verwachten van je show op Sound Track Minifest? “We focussen volledig op THE HEALING. Dit optreden voelt als een afsluiting van dat hoofdstuk, waarna ik me richt op nieuwe muziek en mijn debuutalbum. Dit klopt ook wel in de lijn van mijn verhaal en waar ik naartoe wil. Hierna is het de bedoeling dat ik de focus ga leggen op nieuwe muziek maken. In België hebben we al op veel plekken gespeeld en ik wil dit wel echt uitbreiden naar andere plekken dus daar sluit deze residentie ook op aan. Ik zou meer gerichter willen zijn om een ander publiek aan te raken, mensen uit de muzieksector in Nederland, omdat we THE HEALING niet echt hebben getourd in Nederland. Heel de band kijkt er ook naar uit om op een andere plek te spelen.
Wat staat er verder nog op de planning voor jou dit jaar? De focus ligt wel echt op nieuwe muziek maken. Daar ga ik tijdens deze residentie ook op focussen, verder heb ik dit jaar nog niet zo veel op de planning staan. Wel ben ik op zoek naar meer residenties, omdat ik heel graag op die manier werk. Het is het meest productief voor mij, omdat ik dan echt in een bubbel zit. Ik heb zelf geen studio, dus het is fijn om dan uit mijn huis te zijn. Zo creëer ik op residentie echt een eigen bubbel dus dat is wel echt mijn plan en Sound Track helpt mij ook daarbij. En na september is het dan de bedoeling om het album op te gaan nemen. Ik heb het voor mezelf erg ruim gepland, omdat ik er echt mijn tijd voor wil nemen.
Ga je tijdens Sound Track Minifest misschien nog iets nieuws laten horen? “Afhankelijk van hoe de residentie gaat met mijn muzikanten, voel ik het misschien wel om iets nieuws te introduceren. Ik heb al een aantal leuke sessies gehad waar leuk materiaal uit is gekomen, en ik denk dat we binnen twee dagen al veel kunnen bereiken, voordat de show plaatsvindt. Maar we zullen zien.’’
Oriana Ikomo door AGNESKA
Affaire
Het Belgische duo Affaire bestaande uit Michiel Ritzen en Nick Caers, brengt een unieke mix van elektronische en rock elementen. Met drumcomputers, synths, energieke gitaren en intense vocalen creëren ze een geluid dat bruist van kronkelige energie en dynamiek.
Hoe was het om mee te doen aan Sound Track?
Michiel: “In eerste instantie ben ik niet zo’n fan van wedstrijden binnen muziek en kunst. Het blijft gebaseerd op iemands mening en dat voelt niet altijd goed. Maar veel mensen om ons heen dachten dat het goed bij ons zou passen, dus we gaven het een kans. Uiteindelijk was het een fijne ervaring.”
Nick: “Het is stressvol, alles moet strak op tijd omdat er veel acts spelen op zo’n avond. Maar Sound Track heeft veel te bieden: goede begeleiding, connecties binnen de industrie en evenementen waardoor je meer mensen leert kennen.”
Michiel: “Dat is wat je wint – mensen. Je leert concertzalen, artiesten en radio kennen die je anders niet was tegengekomen. Dat helpt je vooruit.”
Jullie brachten op 7 februari jullie nieuwe EP ‘Eternal Swing’ uit. Hoe was dat? Michiel: “Heel spannend. Het was onze eerste keer samenwerken met een label, wat veel nieuwe ervaringen met zich meebracht. We zijn trots op het resultaat, maar er lag ook meer druk op.”
Nick: “Er komt ineens veel meer bij kijken: deadlines, creatieve beslissingen, artwork, video’s. Gelukkig kregen we veel adviezen vanuit VI.BE. Ze denken echt met je mee en helpen je verder.”
Michiel: “Voor jonge artiesten is dat heel waardevol. Er zijn zoveel dingen die je niet weet, zoals hoe subsidies werken.”
“Onze set werkt als een soort mixtape of DJ-set, zonder pauzes. De muziek spreekt voor zich, praten doen we daarna wel.”
Nick Caers (Affaire)
Vrijdag 21 februari spelen jullie in Cinetol. Brengen jullie daar de nieuwe nummers voor het eerst live? Michiel: “Nee, we speelden vorige week in Antwerpen en hebben veel van de nummers ook al live getest voor de release. Maar we passen ze bij elk optreden aan. Live spelen we ze nooit exact zoals ze op de EP staan, we sleutelen constant aan de structuur.”
Nick: “Elke show proberen we de nummers beter te spelen dan de vorige keer. Na elk optreden evalueren we wat er beter kan en dat verwerken we in de set.”
Michiel: “De reactie van het publiek en ons eigen gevoel bepalen hoe we de set verder ontwikkelen. Zo blijft het fris.”
Zijn jullie klaar voor vrijdag? Michiel: “De grote lijnen liggen vast, maar tijdens de residentie bij de Brakke Grond brengen we de laatste wijzigingen aan. Ik heb altijd favoriete nummers om te spelen, maar we openen met een track die niet op de plaat staat, en dat is misschien wel mijn favoriet om te spelen.”
Nick: “Onze set werkt als een soort mixtape of DJ-set, zonder pauzes. De muziek spreekt voor zich, praten doen we daarna wel.”
Hoe zouden jullie jullie muziek omschrijven? Nick: “Meer als een band dan als een elektronisch project. We brengen rock-‘n-roll, maar onze synthesizers vervangen bas en gitaar. Die zijn eigenlijk onze extra bandleden.”
Wat gaan jullie doen tijdens de residentie in de Brakke Grond? Michiel: “We bereiden onze show in Ancienne Belgique voor en willen experimenteren met een lichtshow die synchroon loopt met de muziek.”
Nick: “Misschien schrijven we ook nieuwe nummers. We hebben geen vast plan, alleen een rode draad. We zien waar de residentie ons brengt.”
Wat zijn jullie plannen voor de rest van het jaar? Michiel: “We spelen shows in Nederland en België, waaronder het voorprogramma van Customs en een paar festivals in mei.”
Nick: “Maar we willen ook graag zomerse festivals meepakken.”
Michiel: “Pukkelpop zou geweldig zijn. Het is dichtbij waar we vandaan komen, een soort groot buurtfeest.”
Nick: “Maar vooral willen we veel blijven optreden en werken aan nieuwe muziek.”
Emma Hessels is een solo-zangeres die pendelt tussen Antwerpen en Brussel. In de intimiteit van haar slaapkamer componeert ze kleine, gevoelige liedjes waarin grote thema’s zoals liefde en eenzaamheid centraal staan. Haar muziek is een persoonlijke zoektocht naar identiteit en erkenning, met een geluid dat zich niet in één genre laat vangen.
Je bent een van de laureaten van Sound Track. Hoe was die ervaring? “Super spannend! Ik schreef me last-minute in omdat ik nog vroeg in mijn muziekcarrière stond en twijfelde of het de juiste stap was. Live optreden had ik nog nooit gedaan, maar ik had veel liedjes en besloot het gewoon te proberen.
De eerste ronde was in een intieme setting, maar daarna mocht ik in TRIX spelen, een grote zaal. Dat was intens, maar ook heel leerzaam. Ik kreeg coaching van Sam de Nef, een singer-songwriter waar ik erg naar opkijk. Dankzij Sound Track ben ik enorm gegroeid, zowel in mijn podiumpresence als technisch. Zonder dit traject had ik nu waarschijnlijk nog steeds alleen in mijn slaapkamer gespeeld. Nu sta ik ineens op grote podia, en dat is best surrealistisch. Ik ben enorm dankbaar voor de kansen en begeleiding die ik heb gekregen.
Kunnen we binnenkort nieuwe muziek van je verwachten? “Ja! Volgende maand breng ik mijn eerste single uit: Insular. Het is een nummer dat ik tijdens de pandemie schreef, over het gevoel alleen op een eiland te zijn. Ik heb lang gewacht met iets officieel uitbrengen, omdat het spannend is om vast te leggen: ‘dit is het’. Maar ik ben er blij mee, en dat is het belangrijkste.”
Werk je ook aan een EP? “Ik wil richting het einde van het jaar een EP uitbrengen. Tijdens mijn residentie ga ik werken aan de nummers, arrangementen en keuzes maken. Ik heb veel geschreven, maar weinig opnames. Daarom neem ik mijn opnameapparatuur mee om demo’s te maken.”
Wat staat er verder op de planning voor je residentie? “Ik ga repeteren voor mijn liveset bij Cinetol en mezelf blijven ontwikkelen op gitaar. Ik heb mezelf dat aangeleerd en merk dat ik veel moet blijven oefenen. Daarnaast wil ik me laten inspireren door de andere residenten, wie weet zelfs samen iets maken haha. Als je met zoveel getalenteerde mensen bent, moet je daar gebruik van maken. Je kan veel inspiratie op doen van elkaar.”
Werk je graag solo of zou je ooit met een band willen spelen? “Mijn muziek is nu heel intiem en singer-songwriterachtig, dus solo werkt goed. Maar soms voelt alleen op het podium staan wat onwennig. Een band kan energie geven en de spanning verdelen. Misschien iets voor de toekomst.”
Waar haal je inspiratie uit? “Ik schrijf vooral als ik me slecht voel. Mijn muziek is een manier om te verwerken, dus het gaat vaak over gevoelens, onzekerheden, liefde en vriendschap. Ik hou ook een dagboek bij, dat helpt me om te reflecteren.
Qua artiesten inspireert Laura Marling me, omdat ze veel over vrouwelijkheid schrijft. Ook Loyle Carner vind ik geweldig, omdat zijn muziek heel eerlijk en persoonlijk is. Ik hou van muziek die je het gevoel geeft dat je niet alleen bent, en dat probeer ik zelf ook te creëren.”
Wat kunnen we verwachten van je optreden op Sound Track Minifest? “De focus ligt op de liedjes. Ik wil wat nieuwe nummers proberen, waaronder enkele in het Nederlands. Dat is spannend, omdat het kwetsbaarder voelt. In je moedertaal begrijpt iedereen meteen waar het over gaat en dat maakt het persoonlijker.
Ik ben benieuwd hoe het Nederlandse publiek reageert, want dit is de eerste keer dat ik hier optreed. Ik kijk er ook naar uit om de andere laureaten en Amor live te zien.”
Wat zijn je plannen voor dit jaar? “Hopelijk veel shows spelen en aan mijn EP werken. Ik werk daarnaast fulltime bij de ticketing van Ancienne Belgique, wat een stimulerende omgeving is omdat alles om muziek draait. Voor nu kan ik mijn job en muziek goed combineren, maar als ik echt een album en een tour wil doen, wordt dat lastiger. Voorlopig geniet ik van alles wat op mijn pad komt.”
Sound Track
Sound Track is het tweejaarlijks traject waarmee VI.BE (steunpunt voor artiest en muzieksector) en de live sector in elke regio op zoek gaan naar de meest beloftevolle acts van Vlaanderen en Brussel. Lees hier meer.