In samenwerking met Productiehuis Theater Rotterdam, RIGHTABOUTNOW INC. en Kunstencentrum Vooruit ondersteunt en begeleidt de Brakke Grond Mathieu Charles twee jaar lang bij het maken van nieuwe producties en het ontwikkelen van zijn artistieke praktijk. Elk kwartaal polsen we hem even; ça va?
Door Lies Mensink
---
Eind november had Mathieu net de opnames van NPO’s Theater 2020 achter de rug en werkte druk verder aan AKOMFRAHDIO. In die voorstelling onderzoekt Mathieu de lineaire tijd als koloniaal construct en stelt zich open voor de andere vormen van tijdsbeleving die de koloniale expansie heeft weggewist. We volgen een personage dat via radiogolven berichten ontvangt uit verschillende tijdsdimensies, verleden, heden en toekomst lopen door elkaar. Net zoals Mathieu dat in AKMFRAHDIO doet springen we creatief om met de tijd, en starten met de vraag die hij zijn toekomstige zelf drie maanden terug wilde stellen.
De Mathieu uit 2020 vroeg zich af: “Je zit bijna voor de première van AKOMFRAHDIO; ben je er geraakt en ben je tevreden?”
Mathieu uit 2021: “Ja... Het is een tamelijk complex antwoord. De première is uitgesteld naar juni. Door de coronamaatregelingen kon de voorstelling niet live doorgaan. In plaats van de geplande première delen we nu de uitzending die op de Nederlandse televisie is geweest met een randprogramma. Ik ga in gesprek over de voorstelling met nog enkele mensen, dus er gaat nog steeds iets gepresenteerd worden, maar het is zeker niet de eindversie van de voorstelling.”
“Ik ben wel tevreden met waar ik sta: de voorstelling is voor zo’n 80 procent af. In de tijd dat de initiële première gepland stond, kan ik nu nog twee weken monteren in Kunstencentrum Vooruit in Gent. Ik heb een eindregisseur gevonden: Elisabeth Severino Fernandes, met haar ga ik de voorstelling verder afwerken en de laatste puntjes op de i zetten.”
Hoe ga je om met die continue veranderingen: premières die verplaatst worden, speeldata afgelast?
“Met het grootst mogelijke geduld. Het is misschien raar om te zeggen maar ik ben het inmiddels gewoon geworden dat geplande speeldata niet meer zeker zijn. Veel speeldata van mijn vorige voorstelling Fanon Mixtape zijn ook gecanceld. Ik probeer berusting te vinden in het feit dat er nu niet veel aan kan gedaan worden. Het is iets dat voor iedereen heel moeilijk is en het is in het belang van ieders veiligheid en gezondheid dat die zaken beslist worden. Ik leg me daarbij neer en hoop op een toekomst waarin alles beter gaat.”
Wat is je hoogtepunt van de afgelopen drie maanden?
“Ik zou niet kunnen spreken van één hoogtepunt. Mijn ultieme hoogtepunt is de vaststelling dat de voorstelling vooruitgaat ondanks alle weerstand van de huidige situatie. Het is een tamelijk leuk werkproces geweest, ik heb een eindregisseur gevonden en veel positieve feedback gekregen. Het geeft me plezier dat er een bepaalde nieuwsgierigheid en interesse is naar mijn onderzoek en het werk dat ik wil presenteren.
Ook het feit dat ik ben geprogrammeerd in het kader van Black History Month België is heel belangrijk voor mij. Ik zie mezelf als een afro-descendent, als iemand die binnen de Afrikaanse diaspora geplaatst kan worden. Het is voor mij belangrijk om een bepaalde plek in te nemen in de geschiedenis, mijn werk te kaderen en zichtbaar maken binnen de black history. Voor mij heeft het een bepaald gewicht om het binnen die context te kunnen presenteren.”
Hoe kijk je naar de komende 3 maanden?
“Haha, heel veel deadlines, dus dat is niet leuk. Ik ben een deadline pusher en in veel gevallen een overschrijder, dus ik hoop ze snel van de baan te hebben. Verder staan er naast mijn première in de Vooruit in juni veel speeldata gepland en speel ik mijn eerdere voorstelling Fanon Mixtape op Oerol Festival. Ik hoop dat dat allemaal door kan gaan.”
Welke vraag zou je jezelf nu weer willen stellen over drie maanden?
“Ik zal dan weer net in première gaan, maar AKOMFRAHDIO zou al eind maart speelklaar moeten zijn. Over drie maanden ben ik wel benieuwd hoe ver ik sta met het uitwerken van mijn nieuwe voorstelling Zombi. Hoe ga ik die voorstelling invullen en hoe wil ik hem linken met mijn vorige twee voorstellingen? Dat is een vraag die ik mezelf stel, maar waar ik nu nog geen antwoord op heb.”
Zeg, en heb je die twintig boeken nog gelezen die je de vorige keer besteld had?
“Nee… Mijn leesproces is iets trager gegaan door alle schrijfdeadlines die ik mezelf heb toegezegd. Dat is ook groot probleem van mij: ik kan geen nee zeggen tot grote frustratie van al mijn tijd. Ik heb er inmiddels zelf vier bij besteld dus misschien ga ik die vraag upgraden naar: 'heb ik de 24 boeken gelezen die ik wilde lezen?'."
Bekijk Mathieus programma i.h.k.v. Black History Month Belgium