‘Gewapend met camera’s, interviewtechnieken, montagetafels én acteurs, portretteert BERLIN de werkelijkheid zoals een schilder dat vroeger deed: met net iets meer kleur, gevatte invalshoeken en een penseelzetting die een kritische ondertoon verraadt.' [Knack Focus]
Het vertrekpunt van de projecten van BERLIN situeert zich steeds in een stad of streek ergens op deze wereld. Kenmerkend is de documentaire en interdisciplinaire manier van werken. Vanuit een een specifieke onderzoeksvraag of interesse, maakt BERLIN gebruik van verschillende media, afhankelijk van de inhoud van het project. Een aanpak die in de smaak valt en hen in 2015 de Vlaamse Cultuurprijs voor Podiumkunsten oplevert.
Bart Baele en Yves Degryse richten BERLIN op in 2003, samen met Caroline Rochlitz. Ze starten de reeks Holoceen (naar het geologische tijdperk) met de voorstellingen Jerusalem, Iqaluit, Bonanza, Moscow en Zvizdal. Enkele jaren later vat BERLIN een nieuwe cyclus aan: Horror Vacui (angst voor de leegte), waarvan Tagfish, Land’s End, Perhaps All The Dragons, Remember the dragons en True Copy de eerste vijf episodes vormen. Enkele voorstellingen vielen ook in de prijzen. Zo won Bonanza een Total Theatre Award op het Edinburgh Festival, in de categorie ‘Innovation, Experimentation and Playing with Form.’ Land's End en True Copy werden geselecteerd voor Het Theaterfestival in België, en Zvizdal schopte het tot de selectie van het Nederlandse Theaterfestival.