Valérian Goalec onderzoekt de wereld aan de hand van kleine interventies die de keuzes die we maken om de wereld te organiseren en vormgeven in vraag stellen. Sinds 2022 ontwikkelt hij ‘scores’ of ‘beschrijvende opdrachten’ die gebaseerd zijn op ruimtelijke en temporele fenomenen, waarbij hij onmerkbare relaties tussen lichamen, objecten en omgevingen verkent. Door deze reeks handelingen speelt hij met verschuivingen, ritmes en intervallen, met aandacht voor wat verdwijnt, transformeert of blijft. Zijn benadering, geworteld in een nauwgezette aandacht voor details en gebruik, nodigt uit tot een vernieuwde lezing van het zichtbare en het onzichtbare.
Valérian Goalec’s Act 24 draagt als beschrijving: ‘A common wish is fulfilled.’ Het gaat hier om een reeks site-specifieke interventies die inspelen op een onuitgesproken behoefte van de instelling die Goalec uitnodigde voor een project. De eerste versie van Act 24 resulteerde in de installatie van een borstwering op de mezzanine van de Amsterdamse tentoonstellingsruimte Mutter, vanuit de wens van de gemeenschap om de ruimte veilig en toegankelijk te maken voor iedereen. De tweede versie bood oplossingen voor praktische problemen in Centre Cívic Can Felipa in Barcelona, waar onder andere stopcontacten werden hersteld en houders voor tentoonstellingsteksten werden geïnstalleerd, wat nooit was gebeurd om administratieve redenen. Deze benadering weerspiegelt Goalec's interesse in het transformeren van alledaagse objecten en ruimtes door minimale ingrepen, waardoor hij functionele elementen een nieuwe betekenislaag geeft.
De derde iteratie, Act 24.3, vindt plaats binnen het kader van PLAKT - waarbij twaalf kunstenaars werden uitgenodigd om een beeld voor de publieke ruimte te creëren. Goalec stelde voor om een drager te maken voor de andere elf werken. Hij vervaardigde een ruw gelast stalen frame, geïnspireerd op de reclamekaders die hij dagelijks tegenkomt in de Parijse metro. Dit frame fungeert niet alleen als fysieke ondersteuning, maar ook als een commentaar op de manier waarop kunst en reclame de publieke ruimte delen en beïnvloeden.
Vanwege de aard van Act 24.3, dat moeilijker een plaats vindt in de publieke ruimte dan de papieren prints van de andere kunstenaars, markeert dit werk het begin van een onverwachtse, tweede fase voor PLAKT. In deze fase tonen een aantal culturele instellingen, en ook wij, het werk van Goalec. Het ruw gelast stalen frame krijgt hierbij een make-over. Om te kunnen weerstaan aan langdurige blootstelling aan wisselende weersomstandigheden, krijgt het frame een diepzwarte laag poederlak.
Act 24.3 wordt hier telkens eerst gepresenteerd als wandsculptuur — een naakt, zwarte frame, een spiegel of een venster — en zal vervolgens dienen als drager voor de andere elf beelden. Op deze manier wordt het frame en de aanvullende kunstwerken zichtbaar voor iedereen in de publieke ruimte en ontstaat een intereactie tussen interactie tussen kunst, ruimte en publiek op een nieuwe manier.