Waarom is de ene mens vrij om EU-grenzen over te gaan, terwijl die voor de andere mens gesloten blijven, of slechts na zeer veel moeite en uitvoerige controles openen? Waarom duurt een reis van Afghanistan naar Europa voor de één een dag en voor de ander acht jaar?De afgelopen zeven jaar werkte de Brusselse kunstenaar en theatermaker Thomas Bellinck aan Simple as ABC, een serie voorstellingen en installaties over het Europese (im)mobiliteitsregime. In Simple as ABC #7: The Voice of Fingers richt Bellinck zich samen met de in Finland gevestigde Afghaanse journalist Said Reza Adib op een van de controle-instrumenten van de grenspolitie: de vingerafdruk.
In de multimediale voorstelling, met een hoofdrol voor tientallen rode tulpen, zoomen de twee in op de erfenis van Francis Galton en zijn eugenetica, op het lijnenspel op vingertoppen en op de mensonterende tocht die Reza maakte naar Finland. Omdat Reza niet mag reizen binnen Europa, werkt hij noodgedwongen op afstand met Bellinck samen en laten ze twee performers op het podium hun teksten vertolken.
Thomas Bellinck is een Brusselse kunstenaar wiens documentaire praktijk zich vertakt in theater, installatiekunst, TV. Hij is vooral bekend om zijn werk over door de staat gesanctioneerd geweld, geheugenpolitiek en mobiliteitsongelijkheid. De stem van de vingers is de zevende etappe in Simple as ABC, een voortdurend groeiende reeks waarin Bellinck het apparaat van het EU im/mobiliteitsregime onder de loep neemt.
Said Reza Adib is een journalist gevestigd in Finland. Reza trainde eerst bij het Iraanse nieuwsagentschap en volgde verschillende TV en radio documentaire cursussen in Afghanistan. Tussen 2003 en 2009 werkte hij als journalist en onderwerpschrijver voor een een aantal Afghaanse en Iraanse kranten en tijdschriften. De afgelopen jaren heeft Reza gewerkt als freelance fotograaf en onafhankelijk documentairemaker in Griekenland en Finland, waar hij de situatie in verschillende kampen en opvangcentra documenteerde.