Muziek 
04 mei 2021

In ons kot | schntzl

In deze serie laten we makers aan het woord die bij ons in residentie zijn.

© Nichon Glerum

Bij ons in residentie: schntzl. Het eclectische jazzduo Casper van de Velde en Hendrik Lasure keert na 5 jaar terug in de Brakke Grond om het vervolg op het album 'Catwalk' (2020) te maken.

Door Chelsea Pachito

---

De improvisatiesessies in de Rode Zaal resulteren in een ontwikkelingsreis langs paden die voor Casper en Hendrik nog ongebaand zijn. Wij spraken hen over nieuwe technieken en de betekenisvolle samenwerkingen met o.a. Koen Gisen en W.E.R.F. Records.

“Door het jaar heen ben ik mezelf tegengekomen, als muzikant én als persoon”

Casper van de Velde

Hoe is het afgelopen jaar voor jullie geweest op artistiek en persoonlijk vlak?

Casper: "Voor ons samen begon 2020 als het jaar waarin we onze nieuwe plaat gingen maken, Catwalk. En we hebben dat ook gedaan met een try-out concert in Nederland, in Nijmegen. Dat was een week voordat de coronalockdown begon. De tour die wij hadden gepland viel in het water. Voor mij persoonlijk was de eerste lockdown een fijne verademing, want de laatste jaren hadden we het erg druk gehad. Dat was zo’n soort maalstroom en dat stopte ineens, dus dat was effekes fijn, vakantie! Dat was zalig. Door het jaar heen ben ik ook wel mezelf tegengekomen en mezelf beginnen te ontdekken als muzikant. Ik ben ook in mijn eentje muziek beginnen te maken, waar ik nu nog mee bezig ben. Dus ja, het is eigenlijk wel een vrij creatieve periode geweest ondanks, of juist dankzij de gebeurtenissen. Ik heb ook stil kunnen staan bij het thuis zijn, het dagelijks leven en het plezierig invullen van mijn dag zonder iets gepland te hebben of naar buiten te moeten. Ik heb ook dingen ontdekt die ik graag doe naast muziek, zoals koken bijvoorbeeld, en in de tuin werken... Hele burgerlijke dingen."

© Nichon Glerum
© Nichon Glerum

Hendrik: "We hebben allebei heel veel gedaan in de vorige jaren, zowel samen als in verschillende groepen. Bezige bijen. Het moment dat de lockdown begon voelde alsof de wereld was gestopt, en ik ging dan nóg door. Ik ben ook op m’n bek gegaan, niet te hard, hoor. Maar het was wel raar dat ik mezelf nog altijd de opdracht gaf om van alles te doen. Toen er in de wereld niets gebeurde, snapte ik ook op een bepaald moment wel dat ik nu wel even op de bank kon gaan zitten."

Casper: "Ik herinner mij ook dat moment, dat je alles losliet."

Hendrik: "Ja ik was gewoon aan het chillen. Voor de eerste keer in mijn leven precies."

Casper: [lacht] "Ik vond dat mooi om bij je te zien."

“Ik trok mijn rol als muzikant in twijfel. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik het heel graag doe”

Hendrik Lasure

Hendrik: "Ik merkte ook dat ik mijn rol als muzikant in twijfel heb getrokken. Heel fundamenteel. Ik heb veel en diep nagedacht. Als wij het over kunnen doen, is dit dan nog wel de piste in de toekomst? Uiteindelijk kwam ik dan toch tot de conclusie dat ik het heel graag doe en zolang het gaat, doe ik dit. Toch is het heel gezond geweest voor mezelf om te kunnen stilstaan bij dit soort fundamentele vragen waar normaal geen ruimte voor was. Ook de vraag of ik mezelf straks opnieuw ga bombarderen met opdrachten. Het effect op mijn muzikantschap was dat op het moment dat ik besloot dat dit echt is wat ik wil doen, alles met een veel diepere gegrondheid gebeurde. Het kwam van de juiste plaats."

© Nichon Glerum
© Nichon Glerum

Zowel Koen Gisen als W.E.R.F. Records zijn allebei sleutelfiguren in de Vlaamse jazzscene en jullie werken nauw samen met hen. Wat betekenen die samenwerkingen voor jullie?

Casper: "Onze samenwerking met Benny [Claeysier, red.] en De Werf bestaat al lang. Het is heel waardevol dat ze ons hebben begeleid in het begin en dat ze ons een huis en een platform konden bieden. We kunnen altijd terecht bij Benny en bij De Werf. Met Koen hebben we ondertussen ook al een vrij lange geschiedenis, ook hij heeft schntzl vanaf het begin ondersteund."

Hendrik: "Ik heb nog een ander soort band met Benny. De Werf is in de straat waar ik ben opgegroeid, dus ik ken Benny al heel lang. Benny heeft geholpen ons vlot op de kaart te zetten in Vlaanderen. We deden mee aan een ondersteuningstraject, georganiseerd door De Werf en Kaap, met o.a. een goed bezochte tournee van 25 concerten. Koen is een hele goede vriend van ons, waarmee we veel samenwerken. We hebben samen ook andere platen gemaakt [Wiga Waga, red.]. Hij heeft ons heel veel goeie muziek leren kennen."

© Nichon Glerum
© Nichon Glerum

Hoe bevalt de residentie bij de Brakke Grond tot nu toe?

Casper: "Het is heel fijn. Rond 10 uur ‘s ochtends beginnen we en we kunnen tot zes uur doorgaan. Het is handig om een structuur te hebben in de dag, zodat we weten wanneer we moeten stoppen. Dat zorgt ervoor dat we dan zeker overdag muziek opnemen en niet gaan wachten tot ‘s avonds. We hebben nu zo’n 5 dagen geïmproviseerd en dat allemaal opgenomen. Daar hebben we inmiddels ook een selectie uit gemaakt. Die zullen de basis vormen van ons volgende album. Het is ons eerste album dat we niet in de studio bij Koen [Gisen, red.] opnemen, dus de klank is sowieso anders. Het klinkt heel ruimtelijk."

“We hebben nu zo'n 5 dagen geïmproviseerd en dat allemaal opgenomen. Die zullen de basis vormen van ons volgende album”

Casper van de Velde

Hendrik: "Die ruimtelijkheid is ook een belangrijk aspect in onze overweging om hier in de Brakke Grond te zitten. We hebben daar een grote ruimte met een prachtige galm. Het heeft geen droge studioklank, maar een klank die kan ademen. Een klank met veel mogelijkheden qua frequentie, ook als je weinig geluid maakt. Het werk dat we nu doen, is anders dan wat we vroeger deden; normaal vertrokken we ook vanuit improvisatie, maar dan maakten we er een compositie van en legden we een structuur vast. En dat namen we dan op volgens een bepaalde structuur. Nu nemen we gewoon de improvisaties op, die blijven zoals ze zijn en daar proberen we lagen aan toe te voegen. Dat hebben we nog nooit gedaan, dus voor ons is het ook een nieuwe piste. We proberen momentopnames uit te lichten. Dat was ook de insteek van onze residentie hier."

© Nichon Glerum
© Nichon Glerum

Wat heeft jullie geïnspireerd in de afgelopen 5 dagen?

Hendrik: "Amsterdam met weinig toeristen is echt een aanrader [lacht]."

Casper: "We hebben veel muziek geluisterd; van flamencomuziek tot Brutus [Leuvense hardrockband, red.]. Die hebben we onlangs ontdekt en daar waren we overdonderd van. En we hebben gisteren Peter Pan gekeken [lacht]. Het doet sowieso goed om weg te zijn uit onze leefomgeving in België."

“We hebben een abstracte verstandhouding en zo spelen we ook”

Hendrik Lasure

Hendrik: "Het zou goed zijn als we thuis in België ook op een rij aan iets zouden kunnen werken, in plaats van 1 keer in de week. Het is heel abstract waar we mee bezig zijn. We hebben nu 4, 5 dagen op een rij geïmproviseerd en elke dag had ik wel het gevoel dat we dieper gingen en in een specifieke richting ook. Om dat in woorden te omschrijven is echt zeer moeilijk. Casper en ik hebben een abstracte verstandhouding en zo spelen we ook; alsof er twee punten zijn. In plaats van lineair te spelen, komen we nader tot elkaar en botsen we af en toe ook."

© Nichon Glerum
© Nichon Glerum

Wat is het belangrijkste dat jullie mee gaan nemen uit deze residentie?

Hendrik: "Ik heb het gevoel dat ik een nieuw soort piano-esthetiek heb ontdekt bij mezelf. De manier waarop ik piano speel, is veranderd. Ook in relatie tot Casper en de timing van onze muziek. Ik denk dat niets van alles wat we tot nu toe hebben opgenomen daadwerkelijk te timen is."

Casper: "Het vloeit meer."

Hendrik: "Het is ook niet totaal rubato [vrij in tempo, red.]. Het is iets daartussen en het wordt echt leip."