Rosine Mbakam groeide op in Kameroen. Ze richtte zich al heel vroeg op film en volgde, dankzij de teams van de Italiaanse ngo COE (Centro Orientamento Educativo), een opleiding in Yaoundé waar ze in 2000 voor het eerst aan de slag ging met beeld, montage en regie. Ze regisseerde verschillende institutionele films en werkte met deze organisatie samen vooraleer ze in 2003 het team van STV (Spectrum Television) onder leiding van Mactar Sylla vervoegde. Gedurende 4 jaar bekleedde ze verschillende functies als redacteur, regisseur, presentator, en verantwoordelijke voor de programma’s. Gedreven door de wens om haar cinematografische visie te ontwikkelen, ging ze in 2007 naar het Belgische INSAS (Institut National Supérieur des Arts du Spectacle et des Techniques de Diffusion). Toen ze in 2012 afstudeerde, regisseerde ze een eerste korte fictiefilm Tu seras mon allié, die door verschillende internationale festivals werd bekroond.
In 2017 regisseerde ze Les Deux visages d’une femme bamileke, haar eerste speelfilmdocumentaire die geselecteerd werd door meer dan zestig festivals (IFFR Rotterdam, Fespaco...). Haar volgende film, Chez jolie coiffure, bereikte een nog breder publiek (Dok Leipzig, True/False, AFI Fest Los-Angeles, Fespaco...) Beide films werden alom geprezen door critici van The New Yorker, The New York Times, LA Times, Variety, ...). In een streven naar onafhankelijkheid, richtte ze in 2014 Tândor Productions op, samen met Geoffroy Cernaix. Door haar films te produceren, wil ze de eigenheid van haar visie ten tonele voeren. Tegelijkertijd startte ze Caravane Cinéma op, dat Afrikaanse films in de volkswijken van grote Kameroense steden afspeelt in de vorm van openluchtvertoningen. Ze wil dit project de komende jaren verderzetten. In 2020 draaide ze een korte film, La majorité invisible, voor het Cinetracts ‘20 project in het Wexner Center for the Arts (Columbus, Ohio). In 2021 voltooide ze haar derde lange documentaire, Les prières de Delphine. Ze bereidt ook de opnames voor van haar tweede korte fictiefilm, Pierrette. Ze verdeelt haar tijd tussen haar productiebedrijf
(Tândor Productions in België en Tândor Films in Kameroen) waarmee ze aan verschillende projecten werkt, en haar lesactiviteiten aan het KASK School of Arts in Gent (België).