In BAKENEKO staat performer en maker Charlotte Goesaert zelf op scène in een fysieke solo over hoe trauma zich vastzet in het lichaam – onzichtbaar voor de buitenwereld, maar allesbepalend van binnenuit. De voorstelling legt de sluimerende sporen van kindermisbruik en verwaarlozing bloot, en bevraagt tegelijk de mechanismen die ze in stand houden.
Vertrekkend vanuit gesprekken met mensen die vanuit hun maatschappelijke rol in aanraking komen met deze thematiek, verweeft Goesaert hun stemmen, beelden en geluid met de expressieve aanwezigheid van haar eigen lichaam. Zo ontstaat een indringende scenische ervaring waarin documentaire elementen en fysieke verbeelding elkaar uitdagen.
BAKENEKO is geen zoektocht naar pasklare antwoorden, maar een uitnodiging tot tot collectief nadenken. Hoe komt het dat we signalen zo vaak te laat opmerken? Waarom grijpen we niet sneller in? Wat moet er veranderen om kinderen beter te beschermen? Hoe gaan we om met een realiteit die we liever zouden vergeten? Waar ligt de grens tussen mededogen en ongemak? Goesaert dompelt het publiek onder in een ervaring die schuurt, raakt en blijft nazinderen. In een wereld waar trauma vaak onderhuids blijft, nodigt deze voorstelling uit tot het scherpstellen van onze blik – als burgers, professionals, ouders, medemensen.
Na whatchamacallit verdiept Charlotte Goesaert haar unieke vormtaal waarin beeld, lichaam en geluid samenkomen in een fysieke, kwetsbare en confronterende performance die zichtbaar maakt wat doorgaans ongezien blijft.